خودگردانی و عملکرد مختل//پایان نامه دشواری تنظیم هیجانی

خودگردانی و عملکرد مختل

خودگردانی یعنی توانایی فرد برای جدا شدن از خانواده و عملکرد مستقل. این توانایی در مقایسه با افراد هم سن و سال سنجیده می شود. افرادی که طرحواره هایشان در این حوزه قرار دارد از خودشان و محیط اطرافشان انتظاراتی دارند که در توانایی آنها برای تفکیک خود از نماد والدین و دستیابی به عملکرد مستقلانه مانع ایجاد می­کند. والدین این افراد برای آنها هر کاری انجام می­دادند و به شدت از آنها حمایت می­کردند و گاهی برعکس به ندرت از آنها مراقبت یا نگهدار ی می­نمودند. افراط و تفریط در حمایت از کودک منجر به بروز مشکلاتی در حوزه خودگردانی می­شود. والدین این گروه از افراد اغلب به اعتماد به نفس کودک خود لطمه می­زنند و در تقویت عملکرد ماهرانه او در خارج از خانه موفق نیستند. در نتیجه این افراد نمی­توانند هویت مستقلی در مورد خودشان بدست بیاورند. آنها نمی­توانند برای خودشان اهداف مشخصی در نظر بگیرند و در مهارت­های موردنیاز تبحر پیدا کنند لذا از نظر کارایی و کفایت در دوران بزرگسالی مثل یک کودک کم سن وسال عمل می­کنند(یانگ،2003).

 6- وابستگی/ بی کفایتی :                                                                                                                           

احساس اینکه فرد نمی­تواند مسئولیت­های روزمره را( مثل مراقبت از دیگران، حل مشکلات روزانه، قضاوت خوب، از عهده تکالیف جدید برآمدن و تصمیم گیری صحیح)بدون کمک قابل ملاحظه دیگران، در حد قابل قبولی انجام دهد. این طرحواره اغلب خود را به شکل منفعل بودن و درماندگی افراطی نشان می­دهد(یانگ،2003).

7- اسیب پذیری نسبت به ضرر یا بیماری:                                                                                                                           

افراد با این طرحواره شدیدا می­ترسند مبادا هر لحظه دچار یک فاجعه شوند ونتوانند با آن مقابله کنند.  ترس ها بر یک یا چند جنبه متمرکزند: الف)حوادث پزشکی مانند حمله­های قلبی و ابتلا به ایدز، ب)وقایع هیجانی مانند دیوانه شدن،  ج)سوانح محیطی مانند گیر افتادن در آسانسور، قربانی جنایت شدن، سقوط هواپیما و زمین لرزه(یانگ،2003).

8- خودتحول نیافته/ گرفتار :                                                                                                                          

اشتغال ذهنی بیش از حد در خصوص ارتباط شان با یکی یا چند نفر از افراد مهم زندگی­شان (اغلب والدین)دارند و به همین دلیل فردیت و رشد اجتماعی بیماران به آنها وابسته است. غالبا اعتقاد براین است که هیچ یک از افراد این رابطه، بدون حمایت دیگری ، قادر به ادامه زندگی نبوده یا نمی­توانند شاد باشند . فردی که چنین طرحواره ای دارد ممکن است احساس کند وجودش در دیگران ادغام شده و هویت جداگانه­ای ندارد این طرحواره ممکن است احساساتی مثل غرق شدن در شخصیت طرف مقابل، فقدان هویت و بی هدف بودن زندگی را در بر بگیرد(یانگ،2003).

9- شکست :                                                                                                                          

باور به این که فرد شکست خورده است یا در آینده شکست خواهد خورد و این که شکست برای او اجتناب ناپذیر  است . فرد در مقایسه با همسالانش در حوزه­های پیشرفت (مثل تحصیل، شغل، ورزش و …) غالبا احساس بی­کفایتی می­کند. افراد دارای این طرحواره اغلب خود را  کم هوش، بی استعداد یا نا موفق  می­دانند(یانگ،2003).

3-2-4-2.حوزه ی سوم: محدودیت های مختل

نقص در محدودیت های درونی در خصوص احترام متقابل و خویشتن داری، احساس مسئولیت در قبال دیگران ، یا جهت گیری نسبت به اهداف بلندمدت زندگی. این طرحواره­ها منجر به بروز مشکلاتی در رابطه با رعایت حقوق دیگران، همکاری با دیگران، تعهد یا هدف گزینی و رسیدن به اهداف واقع بینانه می­شود. طرحواره­های این حوزه به طور معمول در خانواده­هایی به وجود می آید که وجه مشخصه آنها، سهل انگاری افراطی، سردرگمی یا حس برتری است. در برخی موارد کودک ممکن است نتواند ناراحتی عادی یا معمولی را تحمل کند یا این که ممکن است هدایت، جهت مندی و راهنمایی کافی دریافت نکرده باشد(یانگ،2003).

10- استحقاق / بزرگ منشی:                                                                                                                          

فردی که چنین طرحواره­ای دارد معتقد است نسبت به دیگران یک سر و گردن بالاتر است، حقوق ویژه ای برای خود قائل است و تعهدی نسبت به رعایت اصول روابط متقابل که راهنمای تعاملات اجتماعی بهنجار هستند ندارد. اغلب بر این نکته پافشاری می­کند که دیگران هرآنچه را که او می­خواهد باید برایش فراهم کنند، بدون توجه به اینکه آیا درخواست او منطقی است، چه چیزی از نظر دیگران معقول است، یا اینکه چه هزینه ای برای دیگران دارد . چنین افرادی برای اینکه بتوانند کسب قدرت کنند و یا دیگران را کنترل نمایند تمرکز افراطی بر برتری جویی ( برای مثال موفق ترین، با استعدادترین و ثروتمندترین شدن ) دارند( هدف اولیه کسب توجه یا پذیرش ازسوی دیگران نیست). گاهی اوقات برای این که فرد بتواند تمایلات خود را ارضا کند، بدون همدلی با دیگران و یا بدون توجه به نیازها و احساسات آنها، به رقابت افراطی یا کنترل رفتارهای دیگران روی می­آورد (یانگ،2003).

11- خویشتن داری ناکافی و خود- انضباطی ناکافی:                                                                                                                          

افرادی که این طرحواره را دارند نمی­توانند برای دستیابی به اهدافشان خویشتنداری نشان دهند  و ناکامی را به قدر کافی تحمل کنند. از سوی دیگر نمی­توانند ابراز هیجان­ها وتکانه هایشان را کنترل کنند. مشکلات مستمر در خویشتن­داری مناسب و تحمل نکردن ناکامی ها در راه دست یابی به اهداف شخصی یا ناتوانی در جلوگیری از بیان هیجان­ها و تکانه­ها. در شکل های خفیف تر آن، فرد به شدت از ناراحتی اجتناب می­کند. فردی که چنین طرحواره­ای دارد، درد را تحمل نمی­کند، از مسئولیت پذیری گریزان است، به هر قیمتی که شده از تعارض جلوگیری می­کند و زیاد به خودش سخت نمی­گیرد . این عوامل باعث می­شود از رضایت شخصی، تعهد و انسجام شخصیتی چنین فردی جلوگیری شود(یانگ،2003).

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

بررسی رابطه ­ی بین مکانیزم­های دفاعی، طرحواره­های ناسازگار اولیه و دشواری تنظیم هیجانی با رفتارهای بیمارگونه­ی خوردن