از بین بردن نفخ معده و شکم با چند ماده غذایی! | تغذیه سالم

نابود کردن نفخ معده و شکم با چند ماده غذایی!

نابود کردن نفخ معده و شکم با چند ماده غذایی!

نفخ معده و شکم به دلیل مواد غذایی و عادتای غلطیه که در زندگی روزمره مون داریم. با ما همراه شید تا شما رو با چند ماده غذایی واسه نابود کردن نفخ معده و شکم آشنا کنیم.

چیجوری نفخ معده و شکم رو کم کنیم؟

نفخ کردن به وجود اومده به وسیله اجتماع مایعات در بین سلولای معده س که ممکنه به دلیل هضم نشدن درست غذا، افزایش اندازه سدیم در خون، یا دوره ماهانه خانوما باشه. ولی براساس گفته کارشناسان، اگه بیشتر به مواد غذایی که مصرف می کنین، دقت کنین، معمولاً می تونین از نفخ شکمتون جلوگیری کنین. خبر خوبیه، نه؟ پس بهتره ادامه این مقاله رو بخونین تا بیشتر با این مواد غذایی آشنا شید.

نابود کردن نفخ معده و شکم با مقداری آب همراه با لیمو

خیلی از افراد وقتی که نفخ می کنن، فکر می کنن که نباید آب بنوشن، اگه این کار به طور کاملً اشتباهه. وقتی که آب نمی خورین، بدن احساس کمبود آب می کنه، در نتیجه بدن تلاش می کنه همون اندازه آب موجود در بدن رو حفظ کنه. پس اگه زیاد نفخ می کنین، بهتره به جای کم کردن اندازه مایعات، مقدار اونا رو بیشتر کنین.
لیمو به طور طبیعی خاصیت دفع آب بدن رو داره، شما می تونین آب لیمو رو به مقداری آب ولرم اضافه کرده و نوش جون کنین. با این کار اندازه نمک محلول در بافتای بدنتون هم کم میشه. فقط حواستون باشه که شربت رو حتماً با لیوان بخورین، نه با نی. چون نی باعث ورود هوای اضافی به معده تون می شه!

نابود کردن نفخ معده و شکم کرفس

از زمانای قدیم، کرفس به عنوان ماده کمکی واسه هضم غذا استفاده می شده. کرفس، فعالیت روده و شکم رو تنظیم کرده و به دلیل خاصیت دفع مایعات، باعث کاهش گازهای معده می شه. کرفس منبع غنی آب و مواد دفع سمومه، که باعث دفع سموم بدنتون می شه.
خیار، کدو و جعفری هم از دیگر سبزیجاتی هستن که باعث دفع مایعات بدن می شن. وقتی که می خواین از سبزیجات استفاده کنین، بهتره که اونا رو بپزید. پختن سبزی باعث شکسته شدن ساختمون فیبر اون می شه و همین مسأله دلیل هضم راحت تر اون می شه. با اینکه سبزی خام دارای آب بیشتریه، ولی در بعضی افراد ممکنه بیشتر باعث نفخ شه تا نابود کردن اون.

نابود کردن نفخ معده و شکم با هندوانه

هندوانه یکی از میوه های بسیار آب داره. جالبه بدونین ۹۲٪ هندوانه از آب تشکیل شده. هندوانه منبع سرشاری از پتاسیمه و خاصیت دفع مایعات بدن رو داره. یکی از موارد مهم در کنترل نفخ، تعادل بین سدیم و پتاسیم موجود در بدنه. واسه کاهش نفختان می تونین از مخلوط لیمو، خیار، هندوانه و رزماری استفاده کنین. این مخلوط شدیدا مایعات اضافی و سموم بدنتون رو دفع می کنه. (توجه: وقتی که از این مخلوط استفاده می کنین، ممکنه زیادتر از اندازه عادی از سرویس بهداشتی استفاده کنین.)

نابود کردن نفخ معده و شکم با رزماری و زردچوبه

رزماری تقریباً واسه درمان هر دردی خوبه! از درد قلب گرفته تا سردرد و دندون درد و فشار خون بالا. هم اینکه باعث کاهش گاز معده و روده شده و به هضم غذا کمک می کنه. شاید بد نباشه مقداری رزماری به چای خود اضافه کنین، و یا اونو با مقداری جعفری و کرفس مخلوط کرده و در غذا ازش استفاده کنین. زردچوبه به دلیل خاصیت آروم کننده درد و التهاب روش زوم شده. ولی یکی دیگه از خاصیتای اون کاهش نفخ است. می تونین از این ادویه در غذاتون واسه هضم بهتر و جلوگیری از نفخ استفاده کنین.

نابود کردن نفخ معده و شکم با عدس و لوبیا

یکی از دلایل کلی نفخ، مصرف زیاد مواد شامل سدیم، و مصرف کم مواد شامل پتاسیم و فیبر است. که در نتیجه اون تعادل بین این دو ماده در بدن به هم خورده و باعث نفخ می شه. کم شدن اندازه سدیم، و افزایش مقدار پتاسیم در بدن باعث کاهش سریع نفخ می شه. عدس منبع غنی از فیبره که باعث هضم راحت تر غذا می شه.
لوبیا هم منبع غنی از پتاسیم و فیبره. در واقع غنی ترین منبع فیبره. منظور تموم شکلای جور واجور لوبیا است. از دیگر خواص لوبیا میشه به وجود مقدار زیادی استروژن و پروتئین در اونا اشاره کرد که باعث کم شدن اندازه نفخ در دوره ماهانه خانوما هم می شه.

نابود کردن نفخ معده و شکم با ماست

از اونجایی که یه سری از آدما به لاکتوز حساسیت دارن، بهتره به جای شیر، از ماست استفاده کرد. ماست غذایی از پیش هضم شده. یعنی روند ای که در روند جفت و جور ماست طی شده، باعث شده که به محض ورود ماست به بدن، جذب بافتا شه.
هم اینکه ساختمون شکر موجود در شیر، وقتی که به ماست تبدیل می شه به طور کاملً می شکند که همین امر از بروز نفخ و گاز معده جلوگیری می کنه. وجود باکتریای زنده اسیدوفیلوس و لاکتوباسیلوس در ماست باعث کاهش شدید نفخ می شه. پیشنهاد می شه در کنار هر وعده غذاییتان از ماست استفاده کنین تا همیشه از خاصیتای اون بهره مند شده و غذاتون راحت تر هضم شه.

چند نکته واسه جلوگیری و کاهش نفخ

_ اندازه سدیم رو کاهش داده و تا جایی که می تونین از مواد غذایی تازه استفاده کنین.
_ مصرف نوشابه رو کم کنین. مصرف زیادتر از اندازه مایعات باعث دفع زیادتر از اندازه اونم می شه. در این صورت بدن احساس می کنه زیادتر از اندازه در حال از دست دادن آبه، پس تلاش می کنه آب بیشتری ذخیره کنه.
_ اگه به دلیل یبوست دچار نفخ شدین، بهتره از غلات سبوس دار استفاده کنین تا بتونین آب رو در بدنتون ذخیره کنین.
_ چگونگی فعالیت روزانه شما می تونه در نفخ کردنتون اثر داشته باشه. تلاش کنین هر روز به اندازه کافی بخوابین و روزانه دست کم نیم ساعت فعالیت فیزیکی داشته باشین. اگه زیاد سفر می کنین و یا زیاد پشت میز می شینین، تلاش کنین در همون حالت نشسته پاهاتون رو تکون بدین و یا هر یک ساعت یه بار در محل کارتون چند قدم راه برید.
_ اگه زیاد دچار نفخ میشین یا مدت زمان طولانی احساس نفخ می کنین حتماً هرچه سریعتر به دکتر مراجعه کنین.

جمع آوری : گروه سبک زندگی آکا ایران
Seemorgh.com/lifestyle

منبع :

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *