از بین بردن درد مفاصل با روش های خانگی | رژیم غذایی

نابود کردن درد مفاصل با روشای خونگی

درد مفاصل امروزه در بیشتر رده های سنی مشاهده می شه این بخاطر کم تحرکی و تغذیه ناسالم و سبک زندگی نادرست ایجاد میشه. افراد پشت میزنشین و سالمندان بیشتر به درد مفاصل دچار می شن. این آسیب رو می تونین با روشای تغذیه ای و درمانی خونگی برطرف کنین. مریضی آرتروز رو با بعضی نشونه های جور واجور می تونین تشخیص داده و به سرعت درمان کنین.

از اونجایی که اقدامات درمانی واسه شکلای جور واجور آرتروز معمولاً بسیار گرانه، بهترین و هوشمندانه ترین اقدام واسه بهبود آرتروز، توجه به رژیم غذایی و ایجاد تغییراتی در برنامه غذاییه.

واسه کاهش درد و نرم شدن مفاصل باید از بعضی مواد غذایی و مکملای خاص بیشتر استفاده کنین و از مصرف بعضی مواد غذایی هم دوری کنین. این غذاها عبارتند از:

میگو

میگو شامل مقدار زیادی گلوکزآمینه و گلوکزآمین ماده ای مناسب واسه کاهش التهاب مفاصل هستش. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین میگو مقدار زیادی سلنیوم داشته و چربی کمی داره.

سالمون

اگه از خوردن میگو دوری می کنین و طعم اونو دوست ندارین، می تونین غذای دریایی دیگری رو انتخاب کنین. سالمون بهترین منبع تأمین اسیدهای چرب امگا۳ه و این اسیدهای چرب در کاهش وزن بدن، سلامت قلب و البته بهبود سلامتی مفاصل اثر زیادی داره.

چربی موجود در سالمون نه فقط به دلیل سرشار بودن از اسید چرب امگا ۳ فوق العاده س، بلکه به خاطر نسبت بالای اسید چرب امگا ۳ به امگا ۶ در اون و شامل پایین چربیای اشباع شده، مهم است.

بادام

اگه واقعاً درصدد پیدا کردن راهی واسه افزایش سلامت مفاصل تون هستین، بهتره حتماً بادام استفاده کنین. بادام هم شامل اسیدهای چرب امگا ۳ه،

(مثل سالمون) و از طرف دیگه منبع غنی ویتامین E و منگنز هم هستش. دریافت بیشتر منگنز در رژیم غذایی به افزایش تولید گلوکزآمین در بدن منجر می شه. شما حتی می تونین واسه بهره بردن از خواص بادام زمینی و بادام، کره بادام زمینی و کره بادام رو هم در رژیم غذایی خود بذارین.

آناناس

این میوه گرمسیری از گذشته دور تا حالا واسه بهبود سریع تر زخما و جراحات مورد استفاده قرار گرفته؛ چون شامل ماده ای به نام «بروملین» است و بروملین اثر زیادی در بهبود زخم ها داره. بروملین خاصیت ضدالتهابی هم داشته و کلا خاصیت دارویی داره؛ دارویی که التهاب مفاصل رو کم می کنه و روند بهبود جراحات رو تسریع می کنه.

روغن زیتون به طور کامل طبیعی

از اونجایی که روغن زیتون بکر در مرحله اول فشردن زیتون به دست میاد، خواص آنتی اکسیدانی زیادی داره و این آنتی اکسیدان ها با رادیکالای آزاد مقابله می کنن. رادیکالای آزاد باعث افزایش التهابات و درد مفاصل می شن. روغن زیتون یه چاشنی مناسبه و میشه از اون واسه مزه دار کردن سالاد و شکلای جور واجور سبزیجات پخته هم استفاده کرد.

فلفل

تموم فلفلا شامل ویتامین A، C و K هستن؛ اما فلفل قرمز بهترین اوناس؛ چون که در حالت عادی با درد مفاصل مقابله می کنه. آنتی اکسیدانای موجود در فلفل، از آسیب سلولا در اثر پیری و افزایش سن، و هم مریضی و سرطان جلوگیری می کنن.

اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین فلفل قرمز باعث کاهش التهاب مفاصل می شه. فلفلا شامل فیبر بالا هستن و به کنترل وزن بدن هم کمک می کنن.

موز

اگه می خواهید با کاهش وزن، سلامت بیشتری به مفاصل خود ببخشین، از موز کمک بگیرین. موز یکی از بهترین منابع طبیعی واسه تأمین پتاسیم لازم بدنه و بخوبی به شما احساس سیری میده.

آووکادو

آووکادو واسه سلامت مفاصل خیلی خوبه. در واقع آووکادو مغذی ترین میوه دنیا حساب می شه؛ چون پر از آنتی اکسیدان هاست و با سرطان، بیماریای قلبی، آرتروز و حتی آب مروارید مقابله می کنه.

زردچوبه

چاشنی فوق العاده از طبیعت؛ رنگ اون نارنجیه و معمولاً در تموم غذاهای ایرونی و هندی پیدا میشه. زردچوبه خاصیت ضدالتهابی داره و می تونه با آرتروز مقابله کنه. این چاشنی شامل موادیه که از سرطان جلوگیری می کنن و مصرف اونا باعث بهتر شدن روحیه و خلق و خو هم می شه.

زنجفیل

شاید تا حالا نمی دونستید، ولی چای زنجبیلی و غذاهای شامل زنجفیل، به سلامت مفاصل کمک می کنه. چون که زنجفیـل می توانـد مانـع از تولیـد پروستاگلاندینا شه. پروستاگلاندینا موادی هستن که باعث التهاب رگای خونی و مفاصل می شن. تنها یه قاشق چایخوری زنجفیل در چای می تونه درد مفاصل رو کم کنه.

بدترین غذاها واسه سلامت مفاصل

گوشت قرمز

هممون کباب کوبیده و کباب برگ رو دوست داریم، اما بیشتر نمی دونیم که این غذاها می تونن به مفاصل آسیب برسانند و باعث بروز درد شن. مصرف گوشت قرمز به مقدار زیاد می تونه به التهاب مفاصل منجر شه. بقیه گوشتا و مصرف زیادتر از اندازه منابع پروتئین حیوونی هم همین اثر رو داره.

اجناس لبنی

پروتئین موجود در اجناس لبنی در بعضی افراد می تونه باعث درد مفاصل شه. اگه شمام مشاهده کر دید که با مصرف اجناس لبنی درد مفاصل تون زیاد می شه، تلاش کنین واسه یه مدت اونا رو از برنامه غذاییتان حذف کرده و از شیر سویا و یا بقیه جایگزینا استفاده کنین.

چربیای اشباع شده

چربیای اشباع شده عامل اصلی زیاد شدن وزن هستن و باعث ایجاد التهاب می شن. مصرف چربیای اشباع شده واسه کسائی که از درد مفاصل رنج می برن، انتخاب نادرستیه. کره، پنیر، گوشتای چرب و تموم موادی که شامل چربیای اشباع شده فراوون هستن، باعث افزایش کلسترول خون و خطر بروز بیماریای قلبی عروقی می شن.

آشنایی با شکلای جور واجور چربیا و مضرات اونا به شما کمک می کنه تا بدونین در شرایطی که دارین، چه موادغذایی رو بهتره استفاده کنین.

کافئین

شاید نوشیدن یه فنجون قهوه هر روز صبح شما رو سرحال کنه؛ اما زیاده روی در مصرف اون اثرات منفی داره و یکی از آسیبای به وجود اومده به وسیله اون درد مفاصله. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین کافئین موجود در قهوه باعث از بین رفتن اثر داروهای دیگه می شه. کافئین علاوه بر قهوه در نوشابه، نوشیدنیای انرژی زا، شکلات و کاکائو هم هست.

بلاغ نیوز

.

منبع : hidoctor.ir

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *