گزینه‌های ایمیل برای کسب مشتری:

برای کسب بازدید کنندگان و مشتریان جدید به سایت سه گزینه‌ی اصلی برای بازاریابی ایمیل وجود دارد. از دیدگاه دریافت کننده، این سه گزینه عبارتند از:

  • عملیات ایمیل سرد- در این مورد، دریافت کننده ایمیلی را از یکی از سازمانهایی که فهرست ایمیل را از یک تامین کننده‌ی فهرست ایمیل مصرف کننده مانند (myoffers.co.uk)، (www.claritas.com) و (www.experian.com) یا یک تامین کننده‌ی فهرست ایمیل کسب و کار مانند (www.mardev.com) یا ناشران تجارت و حتی تهیه کنندگان مانند VNU اجرا کرده است، دریافت می‌کند. اگرچه آنها با دریافت پیشنهادات به وسیله‌ی ایمیل موافقت کرده‌اند ایمیل اساساً سرد است. به عنوان مثال یک تامین کننده‌ی کارت اعتباری می‌تواند یک ایمیل سرد را برای یکی از اعضای فهرست ارسال کند که در حال حاضر عضو آنها نیست.
  • ایمیل مارک گذاری شده به طور همزمان- در اینجا دریافت کننده، ایمیلی را همراه با پیشنهادی از طرف یک شرکت دریافت‌ می‌کند که احساس نزدیکی زیادی با آن دارد. به عنوان مثال یک شرکت کارت اعتباری می‌تواند با یک تهیه‌کننده‌ی موبایل مانند ودافون[1] شریک شود و پیشنهادی را برای مشتریانش ارسال کند. ایمیل‌های مارک گذاری همزمان از این دست نسبت به ایمیل‌های سرد نسبت به فهرست‌های اجاره شده پاسخگوتر هستند زیرا بین آنها رابطه وجود دارد و پیشنهادات کمتر در میان است.
  • خبرنامه‌ی الکترونیکی شخص ثالث- در گزینه‌ی کسب بازدید کننده، یک شرکت خودش را در یک خبرنامه‌ی الکترونیکی شخص ثالث تبلیغ می‌کند. این کار می‌تواند به شکل آگهی، ضمانت یا روابط عمومی باشد که به سایت مقصد متصل می‌شود.

 

گزینه‌های ایمیل برای تبدیل مشتری احتمالی و حفظ مشتری (فهرست خانگی):

ایمیل به طور گسترده به عنوان ابزار تبدیل مشتری احتمالی و حفظ مشتری با استفاده از «فهرست خانگی[2]» مشتریان احتمالی و مشتریانی که اجازه‌ی تماس با آنها از طرف یک سازمان اخذ گردیده، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، سایت Lastminuti.com یک فهرست خانگی بالغ بر بیش از ده میلیون مشتری احتمالی و مشتری در اروپا ایجاد کرده است. بعضی از گزینه‌ها برای بازاریابی ایمیل خانگی عبارتند از:

  • ایمیل تبدیل- بعضی از افراد از یک وب سایت بازدید می‌کنند و علاقه‌شان را به یکی از کالاها یا خدمات به وسیله ثبت نام و ارائه آدرس ایمیل‌شان، نشان می‌دهند، هرچند خرید نمی‌کنند. ایمیل‌های تنظیم شده می‌تواند برای متقاعد کردن دریافت کننده برای بازخورد و بازنگری در کیفیت خدمات ارسال شوند.
  • نوع منظم خبرنامه‌ی الکترونیکی- گزینه‌ها برای دوره‌های متفاوتی مانند دوره‌های هفتگی، ماهیانه یا هر سه ماه یکبار با محتوای گوناگون برای مخاطبان و بخش‌های مختلف، مورد بررسی قرار می‌گیرند. این گزینه‌ها عموماً برای به روز رسانی اطلاعات مصرف کنندگان درباره‌ی آخرین محصولات یا ترفیعات یا مشتریان کسب و کار در مورد پیشرفت‌های داخل یک بازار، به کار می‌روند.
  • عملیات فهرست خانگی- اینها ایمیل‌های دوره‌ای برای پشتیبانی از اهداف مختلف مانند تشویق به آزمایش یکی از خدمات یا محصولات تازه راه‌اندازی شده، خریدهای مکرر یا فعال‌سازی مجدد مشتریانی است که مدتهاست از خدمات استفاده نکرده‌اند.
  • ترتیب و تسلسل ایمیل- نرم‌افزار می‌تواند مجموعه‌ای از ایمیل‌ها را با یک فاصله‌ی زمانی بین ایمیل‌های تعیین شده توسط بازاریاب ارسال کند.

 

مزایا و معایب بازاریابی ایمیل

مزایای بازاریابی ایمیل:

  • هزینه‌ی نسبتاً پایین اجرا- هزینه‌های فیزیکی ایمیل اساساً کمتر از پست مستقیم هستند.
  • رسانه‌ی پاسخ مستقیم اقدام فوری را به دنبال دارد- بازاریابی ایمیل باعث تشویق به کلیک بر روی یک وب سایت می‌شود، به طوری که خرید بلافاصله‌ی محصول توسط بازدید کننده را افزایش می‌دهد. به همین دلیل یکی از بهترین شیوه‌های جذب مشتریان موجود برای بازگشت به یک سایت است.
  • اجرای سریع‌تر عملیات- زمان مورد نظر برای کل چرخه‌ی عمر عملیات بازاریابی ایمیل کوتاهتر از رسانه‌ی سنتی است.
  • سهولت شخصی‌سازی- شخصی‌سازی ایمیل نسبت به رسانه‌ی فیزیکی آسانتر و ارزانتر است.

[1]vodafone

[2]House list

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

برسی عوامل مؤثر بر ایجاد قصدو بروز رفتار بازاریابی ویروسی در مشتریان و کاربران است