مراحل استفاده از تبليغات پيشبرد فروش:

۱ تعيين اهداف تبليغات پيشبرد فروش

۲ انتخاب ابزارهاي مناسب تبليغاتي پيشبرد فروش

۳ تهيه بهترين برنامه تبليغاتي پيشبرد فروش

۴ پيش آزمون برنامه تبليغاتي و اجراي آن

۵ ارزيابي نتايج

 

تبليغات پيشبرد فروش مي تواند جهت افزايش فروش در کوتاه مدت، دستيابي به سهم بازار در بلند مدت، حفظ مشتريان قبلي و يا به قصد شکار مشتريان جديد مورد استفاده قرار گيرد. اين تبليغات مي تواند جهت جذب عاملان خرده فروشي و يا عمده فروشي انجام شود و بايستي جهت ارتقاي جايگاه کالا صورت گيرد و در مصرف کننده تقاضاي بلند مدت ايجاد نمايد.

 

2-12-1-2- انواع ابزارهاي تبليغات پيشبرد فروش:

  • ابزارهاي تبليغات مخصوص مصرف کننده:

اين ابزارها شامل نمونه کالا، کوپن، پرداختهاي نقدي، بسته محتوي چند کالا با يک قيمت، کالاهاي خاص، انواع پاداش، نمايش کالا، جوايز، قرعه کشي و شرط بندي مي باشد. ارسال نمونه هاي کالا معمولا توسط پست، تحويل درب منزل يا درمحل فروشگاه صورت مي گيرد. تخفيفات نقدي و ارائه کوپن نيز يکي ديگر از شيوه هاي مرسوم جهت کاهش قيمت اصلي کالا مي باشد. روش ديگر اين است که دو يا چند کالا را در يک بسته و با قيمت يک کالا ارائه مي کنند مانند مسواک و خمير دندان. روش ديگر گذاشتن کالاهاي جايزه اي در بسته هاي کالا مي باشد مانند سکه طلا. هداياي تبليغاتي نيز ابزار ديگري جهت ترويج فروش بوده و ارائه پاداشهاي مخصوص به مشتريان دائمي نظير بليط مجاني سفرهاي زيارتي يا خارجي روش ديگري از ابزارهاي مورد استفاده در تبليغات پيشبرد فروش مي باشد.

 

  • ابزارهاي تبليغاتي مخصوص عمده فروشان و خرده فروشان:

ارائه تخفيف فروش و ضمانت هاي طولاني کالا و يا ارائه کالاهاي مجاني با مارک توليد کننده به عنوان کالاهاي تبليغاتي نيز از جمله اين ابزارهاي تبليغاتي مي باشند.

 

  • ابزارهاي تبليغاتي مخصوص مشتريان صنعتي:

علاوه بر جوايز فوق، برگزاري نمايشگاههاي تجاري براي معرفي کالاهاي جديد از روشهاي ديگر تبليغاتي براي مشتريان صنعتي کالاهاي مورد نظر مي باشد که ضمن آموزش به عمده فروشان و خرده فروشان، مشتريان جديدي توسط بازاريابان صنعتي  جذب شده و با اعطاي جايزه فروش به عوامل توزيع کالا، سبب انگيزش بيشتر آنها براي فروش کالاي مورد نظر خواهد شد.

 

2-12-1-3- عوامل تعيين برنامه تبليغات پيشبرد فروش:

  • تعيين اندازه محرک براي واکنش فروش مشتريان بسيار مهم است.
  • بازارياب بايد شرايط مشارکت افراد و گروههاي خاص را فراهم آورد.
  • بازارياب بايد نحوه پيشبرد و توزيع ابزارهاي تبليغاتي را مشخص نمايد.
  • بازارياب بايد بودجه تبليغات پيشبرد فروش را تعيين کند.
  • مدت زمان استفاده از ابزارهاي تبليغاتي بايستي به دقت برنامه ريزي گردد.

ابزارهاي تبليغات فروش بايد ابتدا با روش پيش آزمون بررسي گردد تا کفايت آن ارزيابي شود. متداولترين روش ارزيابي اثرات تبليغات پيشبرد فروش، اندازه گيري حجم فروش پيش از انجام برنامه، در طول اجرا و پس از آن است.

 

2-12-2- روابط عمومي:      

روابط عمومي يکي ديگر از ابزارهاي اصلي تبليغات پيشبردي به شمار مي آيد و وظيفه مهم آن ايجاد بستري مناسب از تعاملات مطلوب با سازمانهايي است که در ارتباط با ما هستند واين امر تنها با ايجاد ذهنيتي روشن جهت کسب شهرت و اعتبار شرکت ممکن مي شود.

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

نقش استراتژي بازاريابي بر توسعه فروش شرکت هاي کوچک و متوسط غذايي دريايي( مطالعه موردي شرکت توسعه صنايع شيلاتي ميلاتون جنوب )

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید